Hva koster lignende tjenester, og hva får man?
En direkte sammenligning av prisene på disse utvalgte nettsidene er utfordrende. Spesielt med tanke på den store variasjonen av kombinasjoner som antall varer som legges ut, abonnement og størrelse på provisjon avhengig av antall varer lagt ut i forbindelse med antall solgte varer osv osv.
Men en enkel oversikt blir omtrent slik som dette:
Etsy.com | Epla.no | Fantasitorget.no | jepsi.no | |
Abonnement | 0kr / 103kr | 0kr / 49kr / 299kr | 0kr | 0kr / 199kr / 1999kr |
Provisjon | 6,5% | 15% | 10% | 0% |
Publisering | 2kr | 0kr / 2.50kr | 0kr | 0kr |
Avgift betaling | 4% + 2,50kr | 3,4% + 2,80kr | ? | 2,4% + 2kr |
Noen punkter man bør legge til grunn når man skal velge tjeneste er design, brukervennlighet, synlighet på søkemotorer, support fra leverandør, hastighet på nettsiden, stabilitet, aktiviteten til leverandøren, betalingsløsningen og brukervennligheten for kunden. Den helhetlige opplevelsen skal være positiv både for butikkeier og kunde.
Et par andre punkt som er viktig er mulighetene du som butikkeier har. Kan du selge både fysiske produkter, digitale produkter og virtuelle produkter? Har du fleksibel beregning av frakt, kan du bestemme geografiske begrensninger for hvem som kan kjøpe varene dine med tanke på utkjøring og henting? Alt dette kan du med jepsi, og mye mer!
Hvorfor tar jepsi abonnementspris fremfor provisjon? Grunnene til det er enkle:
- Betaler du for det, så er sjansen større for at du bruker tjenesten aktivt.
- Useriøse aktører holder seg unna, og markedet oversvømmes ikke av halvhjertede forsøk.
- Enkel matte. Du vet hva det koster, og kanskje det til og med holder med et salg i måneden for å dekke den utgiften. Alt over blir ren fortjeneste til deg.
- Du trenger ikke å belaste kundene dine med å legge på provisjonstapet, og kan være mer konkurransedyktig med prisene.
- Regnskapet ditt blir mye enklere.
- Kundene betaler direkte til deg, og du har selv oversikt over salgsinntektene uten å være nødt til å be om å få utbetalt inntektene dine fra leverandøren.
Skal man da prøve å kåre en vinner mellom hvilken tjeneste som er billigst, så blir blir begrunnelsen todelt. Åpner man butikk uten å gjøre salg, så vinner ikke jepsi. Men går du inn for å selge produktene dine, så blir jepsi en soleklar vinner.
Faktisk blir jepsi billigere jo mer suksessfull du som butikkeier er i motsetning til konkurrentene som i praksis blir dyrere.